Een gedeeld uitzicht

roos24-breed-qr-code

Een gedeeld uitzicht

Stel dat ik Wubbo Ockels was geweest. Dan zou het een peuleschil zijn om jouw iets te vertellen over mijn kantoorsuccessen. Ik schotel je dan een diashow voor. “Kijk hier, het uitzicht vanuit mijn hotelkamer. En deze? Daar zwaai ik op ons lanceerplatform.” Wellicht die foto van mij, lachend met een klodder tandpasta in volle vlucht.

Ik heb nooit dat soort hoogtes bereikt. En toch, deel ik met Wubbo wel de behoefte om iets van mijn uitzicht te delen.

Zo mochten wij voor een opticien een campagne bedenken rond het thema bijziendheid bij jonge kinderen. Dat noemt een opticien liever myopie. De aanleiding? Met al het schermgebruik van tegenwoordig verslechteren de ogen van kinderen steeds eerder.

De natuurlijke reactie van een opticien? Bedenk een campagne met de strekking: Kom langs voor een oogmeting van de ogen van uw kinderen. Oh ja, heel toevallig… we hebben nu hele mooie kinderbrilletjes.

Onze opdrachtgever Optiek Van Wely durft gelukkig anders te zijn en daagde ons uit. “Ik wil een originele campagne-insteek. Geen angst, maar sympathie, vanuit kennis en zorg.” En weg was mijn vieze smaak.

Wij zijn voor Van Wely gelijk op zoek gegaan naar de andere kant van het myopieverhaal. Waarom verslechteren de ogen van onze kinderen? Wat kan je er als ouder tegen doen? Welke rol heeft een opticien en op welke knoppen in het brein van de ontvanger moet je drukken om ze aan te zetten tot een gedragsverandering?

Dat die aanpak loonde, blijkt wel uit de reacties van hun klantenkring. De verkooprespons was enorm. Terwijl wij heel bewust de call to action hadden weggelaten uit het campagnemateriaal.

En het allermooiste resultaat? Wij zijn gevraagd om onze aanpak toe te lichten in het vakblad voor opticiens, Eyeline. Dus daar komt mijn uitzicht: tadaaaa.

First contact

Heb je vragen, ideeën of wil je een keer met ons praten?

Not readable? Change text. captcha txt
Rik Groenland - #DitisCas fotowedstrijd